Donderdag 20 mei door de ogen van Tobias

Vandaag stond onze laatste uitstap in Naivasha gepland. Na een lekker ontbijt dat bestond uit pannenkoeken vertrokken Daan, Kjel en ik met de taxi. Tijdens de weg naar onze eerste bestemming kwamen we verschillende dieren, zoals giraffen, zebra's en knobbelzwijnen (Pumba van de lion king). Een weetje: het woord Pumbaa komt uit het Swahili en betekent "naïeveling". Onderweg zijn we ook uitgestapt om giraffen van dichtbij te zien. Het blijft een andere ervaringen om dieren zoals een giraf te zien zonder de grens van een auto deur of hek tussen mij en het dier.

De eerste halte was Lake Oloidien. Hier hadden we een prachtig uitzicht over het meer en zagen we lokale vissersbootjes en de vissers zelf. Normaal was het plan om hier rond te wandelen maar omdat het water te hoog stond was dit niet mogelijk omdat het water te ver kwam.

Voor onze volgende halte en het hoogtepunt van de uitstap van vandaag reden we naar Crater Lake via hobbelige Afrikaanse wegen die daarnaast ook goed waren voor een rug massage. Dit is een groot meer in een krater-achtig vulkanisch landschap. Na helemaal door elkaar geschud te zijn bereikten we eindelijk onze locatie. Hier zagen we meteen het prachtige meer, echt magnifiek. De wandeling rond het meer bedroeg 5 km. We zijn er dan ook meteen aan begonnen. We konden regelmatig genieten van een prachtig panoramisch uitzicht over het meer. Ongeveer halverwege zijn we gestopt aan een cactus waar de gids ons de vrucht liet proeven, speciaal van smaak maar lekker. Op het einde werd het pad nog even pittig omdat we 2 pieken op moesten klimmen, maar dit was uiteraard geen probleem voor onze jonge benen.

Na de wandeling gingen we rusten aan de lodge aan het meer, hier konden we ook genieten van ons lunchpakket. Na even uit te rusten zijn we naar onder naar het meer gewandeld waar de verblijven van de lodge lagen. Door onder andere de klimaatverandering stond het water van de rivier enorm hoog waardoor het water tot tegen de huisjes kwamen en deze niet meer te bereiken waren. Na ook hier van het uitzicht te genieten zijn we terug naar ons verblijf gereden. Hier hebben we onze valiezen ingepakt, zodat ook deze klaar waren voor naar Nairobi te vertrekken. Vooraleer de taxi arriveerde genoot ik nog vlug van een pannenkoek in het restaurantje vooraleer we vertrokken.

Ons verblijf in naivasha

Tijdens de taxirit naar Nairobi reden we langs rift valley, waar we konden genieten van een prachtig uitzicht over de vallei en de bergen. De zonsondergang was dan ook prachtig. De chauffeur Douglas was ook gestopt bij een viewpoint waar we konden uitstappen om nog voor de laatste keer van de Keniaanse natuur te genieten.

Na een lange autorit kwamen we aan in ons verblijf. dit zag er dik on orde uit! Leon en ik zijn dan nog vlug samen met de verhuurder eten gaan halen, na een lekkere maar een pikante avondmaaltijd en een frisse douche kroop ik het bed in voor mijn laatste nacht in Kenia.